1. Bekendmakingen Castricum
  2. STAATSCOURANTGemeente Castricum – verkeersbesluit –uitbreiding blauwe zone fase 2 – 31 oktober 2013

Castricum | Verkeer | Weg

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Castricum. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Castricum valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

STAATSCOURANTGemeente Castricum - verkeersbesluit –uitbreiding blauwe zone fase 2 – 31 oktober 2013

Motivering Om de bereikbaarheid van het centrumgebied van Castricum voor bewoners en bezoekers te verbeteren is in het verleden in de winkelstraten en nabij het NS-station een blauwe zone ingesteld. Hierdoor wordt langparkeren tegengegaan, waardoor parkeergelegenheid vrijkomt voor winkelend publiek/bezoekers en bewoners: • aan werknemers van de centrumfuncties is verzocht om gebruik te maken van parkeerterrein De Brink; • treinreizigers kunnen gebruik maken van de P+R-terreinen. Aan de hand van Beleidsregels voor het aanvragen, verlenen en gebruiken van ontheffingen blauwe zone wordt de hierdoor vrijkomende parkeerruimte eerlijk verdeeld onder bezoekers en bewoners. In verband met het tijdelijk vervallen van een groot aantal parkeerplaatsen op het Bakkerspleintje, zijn in 2008 de Henri Schuijtstraat, Pernéstraat en Meester Gilles van de Bempdenstraat toegevoegd aan de blauwe zone; tevens is in verband met parkeren door forensen op verzoek van bewoners in een gedeelte van de Geelvinckstraat een blauwe zone ingesteld. Na openstelling van de onder het Bakkerspleintje gerealiseerde parkeergarage is in 2011 het parkeerbeleid in het centrumgebied van Castricum geëvalueerd. Uit deze evaluatie komt naar voren dat veel werknemers van het centrumgebied en forensen parkeren in de woonbuurten rondom de winkelstraten. Om de parkeersituatie voor bewoners te verbeteren, heeft het College op 10 juni 2012 besloten om de blauwe zone gefaseerd uit te breiden. In mei 2012 is de blauwe zone ingevoerd in het westelijke deel van de Verzetsheldenbuurt (fase 1). Met deze tweede fase wordt de blauwe zone ingevoerd in het gebied tussen de huidige blauwe zone en parkeerterrein De Brink. Beoogd doel van deze parkeerregulering is werknemers van het centrumgebied daadwerkelijk te laten parkeren op De Brink en forensen daadwerkelijk op de P+R-terreinen. De parkeergelegenheid in de woongebieden rondom de winkelstraten komt dan beschikbaar voor bestemmingsverkeer: primair bewoners en hun bezoek, maar op piekmomenten ook overloop van winkelend publiek. Hierdoor wordt de bereikbaarheid van de woongebieden rondom het centrumgebied verbeterd en is er sprake van minder zoekverkeer naar een parkeerplaats: dit heeft een gunstig effect op de leefbaarheid, bereikbaarheid en verkeersveiligheid van dit woongebied. Uit de hiervoor genoemde evaluatie komt tevens naar voren dat de in het centrumgebied van Castricum gehanteerde dagen/tijden waarop de blauwe zone van kracht is (maandag t/m zaterdag, 08.00-18.00 uur) en de parkeerduurbeperking (maximaal twee uur) niet hoeven te worden aangepast. Op 9 juli 2013 heeft het college aan de afdeling Civiele Werken en Verkeer opdracht verstrekt om - met toepassing van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht - een verkeersbesluit voor te breiden voor fase 2. Op 7 augustus 2013 is hiervoor het ontwerpverkeersbesluit in de Staatscourant gepubliceerd. Over dit ontwerpverkeersbesluit is een schriftelijke zienswijze ingediend door achttien huishoudens/ondernemingen; tevens is mondeling een zienswijze ingediend door het actiecomité Castricum Blauw Nee. Op hoofdlijnen zijn de ontvangen zienswijzen als volgt: • de ontvangen zienswijzen uit het gebied ten oosten van de Torenstraat - hier wordt overdag geparkeerd door werknemers van de centrumfuncties en winkelend publiek - zijn zeer divers wat betreft de ervaren parkeersituatie. De meeste reacties geven echter aan dat er geen parkeerprobleem wordt ervaren. Op grond hiervan is de conclusie dat er in dit gebied op dit moment onvoldoende draagvlak is voor de blauwe zone. In dit definitieve verkeersbesluit is het gebied ten oosten van de Torenstraat dan ook niet meer opgenomen; • de ontvangen zienswijzen uit het gebied ten westen van de Torenstraat - hier wordt overdag geparkeerd door werknemers van de centrumfuncties, winkelend publiek èn forensen - zijn veel minder divers wat betreft de ervaren parkeersituatie. Hier wordt vooral gevreesd voor overloop naar het gebied ten noorden van het gebied waar nu de blauwe zone wordt ingevoerd. Met de beleidsregels voor het verlenen van ontheffingen blauwe zone en de gefaseerde uitbreiding van de blauwe zone is hier echter al rekening mee gehouden: • in verband met mogelijke overloop naar het gebied net buiten de blauwe zone, komen deze bewoners ook in aanmerking voor een ontheffing waarmee zonder parkeerschijf binnen de blauwe zone kan worden geparkeerd. Tot nu toe hebben slechts twee huishoudens gebruik gemaakt van deze mogelijkheid; • conform de hiervoor genoemde zienswijzen is met de fasering voor de uitbreiding van de blauwe zone geanticipeerd op eventuele overloop. Indien er draagvlak voor is, volgt later invoering van de blauwe zone in de gehele Geelvinckstraat, Jacob Catsstraat en Dr. Leenaerstraat (fase 3); • op korte loopafstand van de bestemming biedt parkeerterrein De Brink voldoende ruimte voor het parkeren door werknemers of voor tweede auto’s en langer durend bezoek van bewoners. Indien nodig worden hier parkeervakken gemarkeerd; • de gemeente overlegt regelmatig met de NS/ProRail over uitbreiding van de P+R-capaciteit, maar kan dit niet afdwingen. Bovendien blijft ook dan zonder parkeerregulering parkeren in het woongebied aan de voorzijde van het station een aantrekkelijk alternatief. Op grond hiervan is de conclusie dat er in dit gebied draagvlak is voor de blauwe zone. In dit definitieve verkeersbesluit is het gebied ten westen van de Torenstraat dan ook wel opgenomen. In de huidige situatie is de blauwe zone op de Stationsweg, tussen Dorpsstraat en Burgemeester Mooijstraat, van kracht op maandag t/m vrijdag, waarbij de parkeerduurbeperking maximaal 1 uur bedraagt. Op de tekening bij het ontwerpverkeersbesluit van 7 augustus 2013 is niet goed verwerkt dat deze afwijkende dagen en parkeerduurbeperking onveranderd blijven. Dit is ambtshalve gecorrigeerd op de tekening bij dit definitieve verkeersbesluit. In de Reactienota zienswijzenuitbreiding blauwe zone centrumgebied kern Castricum fase 2, die een bijlage vormt bij dit verkeersbesluit, worden de ontvangen zienswijzen gedetailleerder beschreven en voorzien van een reactie van het college. Doelstelling Met het nemen van deze maatregel wordt de veiligheid op de weg verzekerd (artikel 2 lid 1 onder a van de Wegenverkeerswet 1994), worden weggebruikers en passagiers beschermd (artikel 2 lid 1 onder b van de Wegenverkeerswet 1994), worden het in stand houden en de bruikbaarheid van de weg gewaarborgd (artikel 2 lid 1 onder c van de Wegenverkeerswet 1994), wordt de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk gewaarborgd (artikel 2 lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994) en wordt door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, alsmede de gevolgen voor het milieu, als bedoeld in de wet milieubeheer; voorkomen of beperkt (artikel 2 lid 2 onder a van de Wegenverkeerswet 1994). Wettelijk kader De Stationsweg, Mient, Brakenburgstraat, Burgemeester Boreelstraat, De Brink, Burgemeester Lommenstraat, Van Egmondstraat en de Burgemeester Zaalbergstraat zijn in onderhoud en beheer bij de gemeente. Ingevolge artikel 15, lid 1 Wegenverkeerswet 1994 geschiedt de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, krachtens een verkeersbesluit Ingevolge artikel 15, lid 2 Wegenverkeerswet 1994 geschieden maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken. In artikel 18, lid 1 aanhef en onder d, Wegenverkeerswet 1994 is bepaald dat verkeers-besluiten, voor zover deze betreffen het verkeer op andere wegen dan de wegen onder beheer van het Rijk, provincie en waterschap, worden genomen door de gemeenteraad of, krachtens besluit van de raad, door burgemeester en wethouders. De raad van de gemeente Castricum heeft bij besluit van 31 januari 2002 de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten overgedragen aan het college van burgemeester en wethouders. Het college van burgemeester en wethouders heeft de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan de afdelingsmanager Civiele Werken en Verkeer. In artikel 18, lid 3 Wegenverkeerswet 1994 is bepaald dat bij algemene maatregel van bestuur regels worden vastgesteld omtrent de eisen waaraan verkeersbesluiten dienen te voldoen alsmede omtrent de totstandkoming en de inwerkingtreding van die besluiten. In de artikelen 21 en 23 tot en met 27 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is hieraan gevolg gegeven. Overwegende Dat ter voldoening aan artikel 24 BABW over de te nemen verkeersmaatregel overleg is gevoerd met het regionale politiekorps en de verkeercoördinator van de politie Noord-Holland-Noord, district Noord Kennemerland. Dat in onderstaand besluit de verkeerstekens zullen worden benoemd conform artikel 96 van het R.V.V. 1990. Dat het college van burgemeester en wethouders op 9 juli 2013 heeft besloten om dit verkeersbesluit voor te bereiden met toepassing van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure (afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht). Dat dit besluit op de voorgeschreven wijze bekend zal worden gemaakt. B esluit Gelet op het bepaalde in artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 en met inachtneming van de artikelen 3 en 12 van het BABW hebben burgemeester en wethouders met toepassing van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht besloten: 1. tot het instellen van een blauwe zone in de Stationsweg/Mient (tussen Burgemeester Mooijstraat en Brakenburgstraat), Brakenburgstraat, Burgemeester Boreelstraat (tussen Brakenburgstraat en Dr. Leenaerstraat), De Brink (gedeeltelijk), Burgemeester Lommenstraat, Van Egmondstraat en de Burgemeester Zaalbergstraat, kern Castricum, door middel van plaatsing van verkeersborden E10 en E11 en onderborden met een maximale parkeertijd van 2 uur, op maandag t/m zaterdag van 08.00 uur t/m 18.00 uur en het aanbrengen van een blauwe streep langs de parkeervlakken, als bedoeld in bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) en zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening; 2. tot het ter openbare kennis brengen van dit verkeersbesluit in het plaatselijke nieuws- en advertentieblad. Castricum, 31 oktober 2013 Burgemeester en wethouders van Castricum, Namens dezen, Ing. F.G. Post Afdelingsmanager Civiele Werken en Verkeer Beroep Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u hiertegen binnen zes weken na de verzenddatum van dit besluit een beroepschrift indienen bij de Rechtbank Noord-Holland. Voor de behandeling van een beroepschrift moet u griffierecht betalen. Voorlopige voorziening Naast het beroepschrift kunt u om een voorlopige voorziening vragen. Dat kunt u doen als u nadelige gevolgen van het besluit voorziet tijdens de behandelingsperiode van uw beroepschrift. Voor de behandeling van dit verzoek moet u griffierecht betalen. Een beroep- en verzoekschrift kunt u indienen via  http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht; hiervoor heeft u wel een elektronische handtekening (DigiD) nodig. Schriftelijk kan ook: bij de Rechtbank Noord-Holland, Sectie Bestuursrecht, Postbus 251, 1800 BG Alkmaar.

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie CastricumStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Castricum inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Castricum.

Meer Bekendmakingen